Progresywna relaksacja mięśni

Techniki rozluźniania mięśni oraz głębokie oddychanie mogą się okazać bardzo skuteczne w relaksowaniu się i zasypianiu. Jeśli realizu­jemy je raz lub dwa razy dziennie po co najmniej dziesięć minut, stres i niepokój mogą się znacznie obniżyć. Metoda ta była szeroko badana i okazała się skuteczna. Technika polega tu na napinaniu dużego zespo­łu mięśni, a następnie na stopniowym ich rozluźnianiu, aż do zupełnego relaksu. Gdy świadomie wchodzisz w stan odprężenia, twój organizm nie może pozostać zestresowany lub niespokojny.

Aby ćwiczyć progresywną relaksację mięśni, znajdź ciche i wygod­ne miejsce. Połóż się na plecach, ręce wyciągnij wzdłuż ciała i zamknij oczy. Stopniowo napinaj daną partię mięśni, aż poczujesz ich napięcie, po czym rozluźnij je, czując ich rozluźnienie. Potem przejdź do ko­lejnej partii. Zacznij od ramion. Najpierw zaciśnij lewą pięść, poczuj napięcie, a potem puść. Poczuj odprężenie mięśni w lewej ręce. Teraz przejdź do prawej pięści i zrób to samo. Wróć do lewej ręki, a następnie do prawej. Potem przejdź do dwóch ramion jednocześnie, za każdym razem napinając i rozluźniając mięśnie. Później zacznij pracować nad lewą stopą dalej nad prawą a następnie po kolei nad dolnymi częś­ciami nóg i górnymi, stopniowo rozluźniając każdą grupę mięśniową. Teraz przejdź do twarzy. Zmarszcz czoło, podnosząc brwi. Poczuj na­pięcie, a potem zwolnij mięśnie i zrelaksuj się. Stopniowo pracuj nad każdą częścią twarzy, najpierw opuszczając brwi, a potem je podno­sząc, po czym zamykając oczy i mocno je zaciskając, ściskając szczę­kę, a na koniec naprężając usta i rozluźniając je. Teraz podnieś głowę, napnij i rozluźnij szyję, a potem zrób ćwiczenie, przechylając szyję to w prawo, to w lewo. Przejdź do ramion, tułowia i brzucha. Naprężaj i rozluźniaj każdą partię mięśni. Następnie pozostań przez kilka mi­nut rozluźniony, zanim skończysz ćwiczenie. Próbuj stosować techni­kę progresywnej relaksacji przez 20-30 minut dziennie, jako świetny sposób na redukowanie kumulujących się szkodliwych skutków stresu w twoim życiu.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.